דרייברים – Drivers


·        מחבר בין חומרה לתוכנה -  הוא הגורם לתוכנה להבין את החומרה.
·        ללא דרייבר החומרה לא תעבוד.
·        בעת התקנה מערכת ההפעלה מתקינה את רוב הדרייברים הקיימים ושנזדקק להם (עכבר, מקלדת, מסך, מעבד, HD וכו').
·        ב-Default במהלך ההתקנה לא יהיו: מדפסות, סורקים, מצלמות רשת, כרטיסי מסך מיוחדים וכל חומרה שאינה הכרחית. מכיוון שהם מחברים בין החומרה לתוכנה מערכת ההפעלה תזדקק להם בכל פעולה ופעולה.
·        לכן, מייקרוסופט הגדירה שחלק ממערכת ההפעלה ממש יוקצה לדרייברים. היינו, הדרייברים הינם חלק אינטגראלי ובלתי נפרד מ-Win7 עצמה.
·        כדי לאפשר ליצרנים להוציא חומרות חדשות לשוק הותירה מייקרוסופט את חלק הדרייברים שבמערכת ההפעלה כקוד פתוח ולכן היצרן מספק דיסק להתקנת הדרייבר ומאותו הרגע הדרייבר החדש הופך להיות חלק ממש ממערכת ההפעלה וניתן להשתמש בחומרה.
·        רק מי שמוגדר אדמיניסטראטור יוכל להתקין Drivers שאינם חתומים ע"י מייקרוסופט.
·        בעת הורדת Driver או בדיסק התקנה לעולם ימצא קובץ .inf שמיועד לשימוש המשתמש וקובץ .sys או קובץ .dll הוא המחבר בין החומרה לתוכנה.

·        זיהוי והתקנת חומרה חדשה:
1)     Plug and play (PnP) – תקן אשר קובע יכולת של המערכת לזהות רכיבים חומרתיים אפילו כשאין דרייבר ע"ב קבלת זרמים חשמליים. לפי הזרם החשמלי ניתן לזהות באופן בסיסי את החומרה. אם יש דרייבר אז הוא יתקין ואם לא יבקש התקנת דרייבר.
2)     אם החומרה אינה תומכת PnP (למרות שהמחשב כן) לא נראה אותה בכלל ויש צורך לבצע התקנה ידנית. אופן הביצוע:
                                                 א.         בממשק הדרייברים עושים עכבר ימני על שם המחשב
                                                 ב.         Add legacy hardware
                                                  ג.          להמשיך לפי ממשק ההתקנה
3)     התקנה ידנית ניתן גם לבצע טרם התקנת החומרה באמצעות התקנה חיצונית.
4)     שימוש בכלי PnPUtil ב-CMD – מטרתו לאפשר למשתמש לחבר את החומרה ושמיד ה-Driver יותקן. כלומר הכנת Driver באופן רדום (שימוש בעיקר בחברות כיוון שלמשתמשים אין הרשאות להתקנה) אופן הביצוע:
                                                 א.         Pnputil -a - מוסיף את ה-Driver ל-DriverStore.
                                                 ב.         Pnputil –I - מוסיף את ה-Driver ל-DriverStore ומתקין אותו.

·        כניסה לממשק הדרייברים:
אפשרות א':
1)     עכבר ימני על Computer
2)     Manage
3)     Device Manager
אפשרות ב' – דרך קונסולת MMC.
·        כניסה להגדרות דרייבר:
1)     בתוך ממשק הדרייברים לחיצה על עכבר ימני על דרייבר רצוי
2)     Properties
3)     TAB Driver
אופציות להגדרה ב-Driver:
                                   א.   Update – עדכון Driver (רק במידה שבמייקרוסופט קיים העדכון).
                                   ב.   Rollback – חזרה לדרייבר הקודם רק במידה והקודם היה חתום ע"י מייקרוסופט (מבוצע רק אם ישנה תקלה בעקבות התקנת דרייבר מעודכן).
                                    ג.    Details – מראה פרטים על קבצי הדרייבר (היכן שמורים).

4)     TAB Details
אופציית Hardware Ids - ככל שהערך של ה-Ids של דרייבר יהיה ארוך יותר ככה מדובר בדרייבר מתקדם יותר וספציפי יותר לחומרה הספציפית שיש לנו.

מיקום וסימול Drivers:
1)     C:\Windows\System32\Drivers – זהו המיקום של הדרייברים המותקנים. הם יופיעו כקבצים בעלי סיומת .sys או .dll
2)     C:\Windows\System32\DriverStore\FileRepository – זהו המיקום של הדרייברים להתקנה. הם יופיו כקבצים בעלי סיומת .sys או .dll בתוספת קבצים בעלי סיומת .inf
WHQL (Windows Hardware Quality Lab):
מעבדה של מייקרוסופט שבה נבדק החומרה אל מול הדרייבר ע"י מייקרוסופט. לאחר שנבדק ואושר הדרייבר מקבל חתימה קריפטוגראפית שמאשרת שהוא תקין.
מייקרוסופט לא תאשר מהסיבות הבא:
1)     עומס במחלקה,  גורם לעיכוב בלו"ז לחתימה על הדרייבר
2)     הדרייבר אינו עובד תקין
3)     כסף – עלות הבדיקה

סימפטום לתקלות Drivers:
1)     מחשב נכבה כשנכנסים לאינטרנט, ולאחר הפעלה נוספת נכבה כשמפעילים את ה WORD -> יכול להיות בעיית זיכרון (סקטורים פגומים), בעיית חומרה!
       לאומת
2)     מסך מרצד – יכול להיות בעיית חומרה או דרייבר.
3)     לוחצים על אות "P" במקלדת, וזה לא נכתב במסך – בעיית חומרה או דרייבר.
טיפול בתקלות Drivers:
1)     שלב א' – בדיקת תוכנה, קרי דרייבר.
                                 א.         בדיקה אילו דרייברים חתומים ואילו לא ע"י שימוש בכלי sigverif:
                                                              i.      מפעילים אותו בשורת ה-Run.
                                                           ii.      בודק אילו דרייברים אינם חתומים.
                                 ב.         אם ניגש ל Device Manager נוכל לראות שם בעיות בדרייברים (עם סימן שאלה/קריאה).
                                  ג.          בדיקה ע"פ SEM Drivers – שמתקין רק דרייברים מקוריים.
שלב ב' - ביצוע Rollback לדרייבר