1)
L1 /
Physical – רמה זו מייצגת את הפעולות
והרכיבים הפיזיים שלוקחים חלק בתהליך התקשורת.
2)
L2 / Data
Link – מייצג פרוטוקולים שמאשפרים את התקשורת בין כרטיס
רשת לכרטיס רשת.
א.
MAC
(Media Access Control) – 85% משכבת Data Link
מוקדש לתת השכבה הנ"ל. שם נמצאים הפרוטוקולים המאפשרים תקשורת בין כרטיסי
רשת.
ב.
LLC
(Logical Link Control) – מקשרת בין שכבת ה-Data Link
לשכבת ה-Network אשר מעלייה ויש המתייחסים אליה כאל שכבה 2
וחצי.
3)
L3 /
Network – מאפשרת תקשורת באמצעות כתובות IP
ומכאן היא גם מאפשרת ניתוב התקשורת ע"פ האינטרנט.
4)
L4 /
Transport – רמה זו מייצגת את המידע
בפועל שעובר בתקשורת.
5)
L5 / Session
– רגולציה של התקשורת. דוגמא: ניתן להגדיר בשרת שמי שמתחבר אליו
ינותק אחרי חצי שעה או שמי שמחובר אליו ולא הזיז את העכבר או כתב דבר מה במקלדת
אחרי X זמן ינותק. אם כן רגולציה = מתן תנאים לקיום
תקשורת.
6)
L6 /
Presentation – שכבה זו מייצגת את האופן
שבו המידע יוצג הן למחשב עצמו והן למשתמש.
7)
L7 /
Application – רמה זו מייצגת את האפליקציה
עצמה שאיתה המשתמש מוציא ומקבל את התקשורת.
Physical
Layer – סוגי כבלים ו-Ethernet:
1) UTP (Unshielded Twisted
Pair) – כבל רשת סטנדרטי. הכבל המועדף בחברות עקב
עלות התקנה ותיקון זולים בהשוואה לסיבים. מגיע עד ל-100 מ' ומושפע מהפרעות
אלקטרומגנטיות.
2) Fiber Optics (סיבים אופטיים) – מגיעים בפוטנציאל למרחק
של מאות קילומטרים ללא הגברה וללא ירידה באיכות ה-Signal
(Attenuation), מאובטחים יותר, אמינים יותר ואינם מושפעים
מקרינה אלקטרומגנטית.
Data Link
Layer Protocols & Devices:
1) PPP (Point 2 Point
Protocol) – פרוטוקול המאפשר תקשורת בחם כרטיסי רשת.
לעולם משתמש בכתובת פיזית (הנפוץ ביותר כיום MAC).
2) MAC – כתובת הצרובה על כרטיס
הרשת, חד חד ערכית. לעולם לא יהיו 2 כתובות MAC
זהים. שיטת הספירה של כתובות ה-MAC היא Hexadecimal,
קרי בסיס 16 כאשר כל תו בכתובת מייצג 4 bit.
מבנה כתובת MAC:
א.
בנויה
מהספרות והאותיות 0,1,2,3,4,5,6,7,8,9,A,B,C,D,E,F.
i.
A = 10
ii.
B = 11
iii.
C = 12
iv.
D = 13
v.
E = 14
vi.
F = 15
ב.
בנויה מ-6
Bytes
כאשר חשוב לזכור כל תו בפני עצמו וכל שנית תווים מהווים Byte.
לדוגמא: A3-FC-24-38-68-9B.
ג.
3 הזוגות הראשונות נקראות OUI –
Organizational Unique Identifier. המס' המזהה את החברה המייצרת את המוצר B3-E9-5F-00-D3-AB.
החברה הקובעת את ה-OUI נקראת IANA
(Internet Assigned Numbers Authority).
3) Ethernet – פרוטוקול העברת מידע מ-MAC
ל-MAC (ב-LAN
בלבד).
4) LLC – בתת שכבה זו נמצא פרוטוקול ARP
הממפה בין כתובת IP לכתובת MAC.
5) ARP (Address Resolution
Protocol) – פק' Arp –a
ב-CMD מאפשרת לראות את טבלת ה-ARP
שהמחשב שומר בזיכרון.
6) Switch – רכיב (כיום במרבית החברות
מבית Cisco) שמאפשר תקשורת בתוך הרשת ללא Collision
Domain. ה-Switch
שומר מידע על כתובות ה-MAC של המחשבים המחוברים אליו
וכך מאפשר תקשורת גבוהה ויעילה מ-HUB.
הערה: ברמה טכנולוגית לא ניתן לדבר עם מחשב ברשת
אחרת ללא IP, קרי רשת ש-Router
מפריד בינה לבין הרשת השנייה (אם רשת פיזית ואם רשת וירטואלית). מערכת ההפעלה
מבינה תקשורת רק באמצעות כתובות IP ולכן אפילו בתוך אותה
הרשת נצטרך לתקשר באמצעות IP ולא באמצעות כתובות MAC
בלבד.
Network:
1) IP – פרוטוקול זה מהווה את מס'
הטלפון של רכיבי רשת (מדפסות, טלפון סלולארי וכו'). נדייק ונאמר שכתובת IP
ניתנת ע"י מערכת ההפעלה / ע"י שרת לכרטיס הרשת.
2) Switch L3 – מאפשר למתג בין רשתות לפי
שיטת Route Once Switch All Rest תוך שהיא ממפה את כתובות
ה-MAC בכל הרשתות. ע"י כך לומד באיזה פורטים
להעביר את המידע.
3) NAT (Network Address
Translation) – יכולת של ה-Router
לתרגם כתובת פרטית פנימית לכתובת חיצונית ציבורית (Privet IP
to Public IP).
א.
Socket
– מכיל נתוני IP, Port
לוגי, PC Name וזאת כדי לאפשר לכמה מחשבים באותה רשת יציאה
לאינטרנט ע"ב כתובת חיצונית אחת.
Subneting:
במקרים
רבים אנו נדרשים לקחת רשת ולחלק אותה לתתי רשתות שונות. אופן החילוק יתבצע
ע"י לקיחת bits מה-Host
והגדרתם כ-Network ID. אותם bits
שבעבר היום שייכים ל-Host ושידרגו מעמדם ל-Network
ID נקראים Subnet ID.
אופן
ביצוע חלוקה לרשתות:
1) מחשבים כמות רשתות אפשריות ע"י הנוסחא 2 בחזקת מס' ה-bits
ב-Host ID פחות 2 (רשתות שמוקצות אחת ל-Broadcast
ואחת ל-Network ID).
2) חישוב ה-Subnet Mask נעשה ע"י הפיכת
האוקטטות של ה-Host ID לבינארי והקצאת ה-bits
בהתאם.
3) שיטת החיסור: חיסור ערך האוקטט המחולק שב-Subnet
Mask מ-256 ייתן את הערך X.
X
הינו האוקטט המחולק ברשת השנייה בחלוקה שביצענו. כדי לקבל את שאר הרשתות פשוט
נוסיף את ה-X לעצמו כמידת הצורך.
נוסחה
למציאת מס' כתובות שהפסדנו:
1) H – מס' ה-bits
ב-Host ID.
2) S – מס' ה-bits
ב-Subnet ID.
3) N – מס' הרשתות המבוקשות.
4) X – מס' הכתובות שאבדתי בגלל
חלוקה לתתי רשתות.
5) 2^(S+H)-2^H*N+3*N-2=X
שיטה
לפתרון תרגילי Subneting:
1) מהי ה-Subnet Mask המקורית?
2) מהי ה-Subnet Mask החדשה (יש לחשב לפי כמות
תתי הרשתות)?
3) חישוב הטבלה לפי שיטת החיסור. במידה והמציאות נראית הזויה מדי יש
להיעזר בתרגום המספרים לבינארית כדי לוודא את אמיתותה.
Broadcast
|
Range
|
Network
ID
|
4) חישוב כמות Hosts ברשת (יש להיעזר בנוסחא
לחישוב מס' מחשבים שאבדתי בגלל חלוקה לרשתות).
Transport:
1) TCP (Transmission Control
Protocol) – יודע לוודא את התקשורת טרם יצירת התקשורת
ובמהלך יצירת התקשורת. פרוטוקול זה נחוץ כאשר נרצה לקבל מידע מדויק (הורדת תוכנה
לדוגמא).
2) UDP (User Datagram
Protocol) – פרוטוקול המקביל ל-TCP
שאינו מוודא את התקשורת. פרוטוקול זה נחוץ לטובת Streaming
Info (תוכנות זמן אמת – Real Time).
3) TCP/IP או UDP/IP
– שילוב הפרוטוקולים הוא המאפשר את התקשורת כאשר IP
קובע לאן לשלוח את התקשורת (כתובת מוצע וכתובת יעד) ופרוטוקולי TCP/UDP
אחראים אמינות העברת המידע ברשת.
ההבדל בין
Novell לשאר העולם (שמות הפרוטוקולים):
Novell
|
שאר
העולם
|
IPX –
IP Exchange
|
IP
|
SPX –
Sequence Packet Exchange
|
TCP
|
NCP –
Netware Core Protocol
|
UDP
|
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה